کودکان چاق

به گزارش وزارت بهداشت یک‌سوم کودکان در ایران اضافه‌وزن دارند یا چاق هستند و این آمار در حال افزایش است. مشکلات مرتبط با وزن در کودکان نسبت به بزرگ‌سالان کمتر است، با این حال کودکانی که اضافه‌وزن دارند در بزرگ‌سالی در معرض خطر چاقی و ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند بیماری‌های قلبی و دیابت قرار خواهند داشت.

همچنین این کودکان در معرض استرس و غم قرار دارند و در مقایسه با دیگر کودکان عزت‌نفس کمتری دارند. این نوشته را بخوانید تا با دلایل چاقی کودکان و شیوه‌ی کنترل آن آشنا شوید.

کودکان چاق

کودکان چاق در معرض ابتلا به چه بیماری هایی هستند ؟

    کلسترول بالا
    فشارخون بالا
    بیماری‌های قلبی
    دیابت
    پوکی‌استخوان
    بیماری‌های پوستی مانند عرق‌سوز شدن، عفونت‌های قارچی و آکنه

چگونه بفهمیم کودکان به اضافه وزن مبتلا هستند ؟

بهترین کسی که می‌تواند تعیین کند فرزند شما اضافه‌وزن دارد یا نه، پزشک اوست. دکتر برای تعیین وزن کودک، سن و الگوی رشد او را بررسی می‌کند و قد و وزنش را اندازه می‌گیرد. سپس شاخص توده جسمی او را محاسبه و آن را با مقادیر استاندارد مقایسه می‌کند.

چطور میتونم به کودک چاقم کمک کنم ؟

والدین نباید کودکان‌شان را به دلیل اضافه‌وزنی که دارند از سایرین جدا کنند. در عوض باید روی عادات غذایی و افزایش میزان فعالیت جسمی اعضای خانواده تمرکز داشته باشند. اگر اعضای خانواده با هم همراه باشند،‌ همه این عادات صحیح را یاد می‌گیرند و کودکی که اضافه‌وزن دارد، احساس تنهایی نخواهد کرد.

اگر کودک‌تان به اضافه‌وزن یا چاقی مبتلاست،‌ باید به او اطمینان بدهید که در هر حالتی از او حمایت خواهید کرد. گاهی اوقات احساسات بچه‌ها نسبت به خودشان به احساس والدین‌شان درباره‌ی آنها بستگی دارد و اگر شما کودک‌تان را با هر وزنی که دارد بپذیرید، او احساس خوبی نسبت به خود خواهد داشت.

همچنین این موضوع اهمیت دارد که با کودک‌تان در مورد وزنش صحبت کنید و اجازه بدهید که او نیز نگرانی‌هایش را با شما در میان بگذارد.

چطور میتونم اعضای خوانواده ام را به ورزش عادت دهم ؟

راه‌های زیادی برای مشارکت همه‌ی اعضای خانواده در یک برنامه‌ی سلامتی وجود دارد، اما در این میان افزایش میزان تحرک جسمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برخی از این راه‌ها عبارتند از:

سعی کنید الگو باشید. اگر کودکان‌تان ببینند که شما فعالیت فیزیکی دارید و ورزش می‌کنید، تمایل بیشتری برای انجام فعالیت جسمی و ورزش در طول زندگی‌شان خواهند داشت.

برنامه‌ریزی داشته باشید، طوری که همه‌ی اعضای خانواده به ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا شنا بپردازند.
نسبت به نیازهای فرزندتان حساس باشید. کودکانی که اضافه‌وزن دارند ممکن است برای شرکت در برخی از فعالیت‌ها احساس ناخوشایندی داشته باشند.

باید به او کمک کنید فعالیت فیزیکی و ورزش مناسبی را انتخاب کند که از آن لذت ببرد، خجالت نکشد و برایش مشکل نباشد.

سعی کنید میزان فعالیت‌هایی مانند تماشای تلویزیون یا بازی‌های کامپیوتری را به این دلیل که موجب یک‌جا نشستن و بی‌تحرکی می‌شود، کاهش دهید.

والدین در هر راهکاری که برای حمایت از کودکان چاق انجام می‌دهند باید این امر را در نظر داشته باشند که هدف تنها انجام فعالیت‌های جسمی یا پیروی از یک رژیم غذایی سالم نیست، بلکه ایجاد فرصت‌هایی برای اعضای خانواده است که سالم و فعال باشند.

منبع : chetor.com