مضرات شکر و روش ترک مصرف آن

مضرات شکر و روش ترک مصرف آن

مضرات شکر و روش ترک مصرف آن

مضرات شکر و روش ترک مصرف آن : بارها اتفاق افتاده است که در طول روز هوس مصرف شیرینی‌های هیجان‌انگیزی مانند دونات های چرب و شیرین را دارید.

این شیرینی‌های زیبا و خوش آب و رنگ حاوی مقدار زیادی روغن و شکر هستند.

در وهله اول شکر سبب افزایش وزن و بروز چاقی در بدن می‌شود؛ اما مشکلات مصرف شکر تنها به همین مورد ختم نمی‌شود.

مصرف شکر می‌تواند تأثیر مستقیمی  در ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، افسردگی، اضطراب، بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا داشته باشد.

 

به گونه‌ای که افراد معتاد به مواد غذایی شیرین، از بیماری‌های بیشتری رنج می‌برند و برای درمان نزد پزشک معالج مراجعه می‌کنند.

شکر اعتیاد آور است! بله درست متوجه شدید، شما ممکن است به مصرف شکر معتاد شده باشید.

اگر در زمان خوشحالی، ناراحتی، غم و اندوه و… نیاز به استفاده از مواد شیرین و قندی دارید. به مصرف این ماده غذایی معتاد شده‌اید.

 

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف شکر سبب ترشح دوپامین و سروتونین در بدن می‌شود و مانند مواد مخدر و کاکائو می‌تواند به شدت اعتیاد آور باشد.

مصرف شکر در سرتاسر جهان به میزان ۲ تا سه قاشق غذا خوری یا حدود ۴۵ میلی‌گرم در طول روز می‌رسد.

حتما مطالعه کنید >  دلایل ثابت ماندن وزن بدن چیست

این ماده غذایی می‌تواند درون مواد غذایی شیرین مانند سس‌ها، نوشابه‌ها، غلات صبحانه، سوپ‌ها و… به طور پنهان مورد استفاده قرار بگیرد.

به گونه‌ای که بدون این که متوجه باشید مقدر زیادی شکر در طول روز وارد بدنتان می‌کنید و سبب افزایش مقاومت بدن نسبت به این ماده غذایی خطرناک می‌شوید.

 

در ادامه برخی از راه­های ترک اعتیاد مصرف شکر به طور کلی بیان شده است.

 

از فرآورده‌های شکر دوری کنید

برای این که بتوانید تا حد امکان از مصرف شکر دوری کنید. باید انواع فرآورده‌های شکر مانند شکر سفید و قهوه‌ای، شربت ذرت و شربت افرا را از مواد غذایی روزانه‌تان حذف کنید.

 

 مواد غذایی شیرین را با میوه و سبزیجات جایگزین کنید

مواد غذایی گوناگونی مانند بستنی، شیرینی، کیک و… را با سبزیجات و میوه‌های تازه جایگزین کنید.

سعی کنید در طول روز چندین وعده غذایی و میان وعده داشته باشید، تا از شر وسوسه و ولع خوردن مواد غذایی شیرین رهایی پیدا کنید.

مصرف میوه‌های یخ زده مانند توت فرنگی، موز و … می‌تواند ولع شما را به مصرف خوراکی‌هایی مانند بستنی کاهش دهد.

 

به اندازه کافی آب بنوشید

نوشیدن آب برای ترک مواد قندی و شیرین مؤثر است. سعی کنید به طور مکرر آب بنوشید. تا ولع خوردن خوراکی‌های شیرین در بدنتان کاهش پیدا کند.

حتما مطالعه کنید >  چه غذا هایی برای سلامتی مضر هستند

خوردن آب حس چشایی را فعال‌تر می‌کند و از مصرف میوه‌ها و سبزیجات سالم لذت بیشتری خواهید برد.

 

برنامه غذایی روزانه‌تان را اصلاح کنید

برای ترک مصرف مواد شیرین، سعی کنید برنامه غذایی روزانه‌تان را اصلاح کنید.

در وعده‌های غذایی روزانه از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند سبزیجات، غلات کامل، میوه‌ها، گوشت مرغ، گوساله، ماهی و… استفاده کنید.

مصرف روغن را در پخت و پز مواد غذایی محدود کنید و روغن زیتون یا روغن کنجد را به جای سایر روغن‌های مضر جایگزین کنید.

مصرف پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌های مفید به شما کمک می‌کند، تا سطح خون پایدارتری در طول روز داشته باشید و احساس گرسنگی کمتری کنید.

از سوی دیگر با مصرف پروتئین، کشش کمتری به مصرف مواد قندی وجود خواهد داشت.

 

مصرف مواد معدنی و مولتی ویتامین‌ها را جدی بگیرید.

مصرف مواد معدنی و ویتامین‌های مؤثر مانند کرومیوم پیکولینات و ال‌گلوتامین سبب کاهش تمایل به مصرف مواد قندی می‌شود.

بنابراین با گنجاندن مواد معدنی و ویتامین‌ها در برنامه غذایی روزانه می‌توانید با وسوسه‌های مصرف مواد قندی مقابله کنید.

 

ورزش کنید، آفتاب بگیرید و بخوابید

یکی از مهم‌ترین عوامل کشش به سمت مواد قندی کاهش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن است.

ورزش کردن سبب افزایش سوخت و ساز بدن و آزاد شدن آدرنالین درون خون می‌شود.

حتما مطالعه کنید >  مشکلات روحی و مضرات آن برای سلامتی

بنابراین با ورزش مداوم تمایل کمتری به خوردن مواد غذایی شیرین خواهید داشت.

 

مصرف ویتامین D و داشتن خواب کافی در کاهش تمایل به مصرف مواد قندی تأثیرگذار است.

افرادی که در مکان‌های کم نور قرار دارند و از خواب کافی برخوردار نیستند. به شدت به مصرف شیرینی­جات علاقه‌مند هستند و اضافه وزن بالایی دارند.

 

هوس‌های غذایی نادرست را کنترل کنید

در صورتی که در اثر خستگی یا هیجان تمایل زیادی به مصرف شیرینی‌جات دارید.

این مشکلات را شناسایی کنید. تا بتوانید میل استفاده از مواد غذایی شیرین را درون بدنتان کنترل کنید.

سعی کنید در مواقع خستگی تایم استراحت کافی به بدنتان بدهید. قدم بزنید، کتاب بخوانید یا فیلم ببینید. تا بتوانید بر هوس‌های روزانه به خوبی غلبه کنید.

 

آرمش خودتان را حفظ کنید

ترک کردن اعتیاد به مصرف شکر مانند اعتیاد به سایر مواد غذایی نیاز به صرف زمان دارد. بنابراین در این راه صبوری خودتان را حفظ کنید. تا کم‌کم اعتیاد به مصرف مواد شیرین در بدنتان کاهش پیدا کند.

برای کاهش مصرف مواد قندی می‌توانید از طریق کانال تلگرام دمنوش نیوشا اقدام به خرید اینترنتی دمنوش نیوشا نمایید. تا بتوانید با کمک دمنوش های مؤثر گیاهی بر هوس‌های استفاده از شکر غلبه کنید

دیدگاه خود را ثبت کنید

Your email address will not be published.

Send a Message